Instelhoek

Bij het bepalen van de instelhoek wordt onderscheid gemaakt tussen de instelhoek van de hoofdvleugel en het stabiel en de instelhoek van het kielvlak.

Instelhoek hoofdvleugel-stabilo

Vanuit een normaalvlucht op grote hoogte loodrecht naar beneden sturen. Gas wegnemen, knuppels loslaten en afwachten.

Instelhoek Waarneming Oplossing
(A) – Vliegtuig neigt richting cockpit Instelhoek verkleinen
Down trimmen (tijdelijk)
(B) – Vliegtuig neigt richting landingsgestel Instelhoek vergroten
Up trimmen (tijdelijk)

In deze test is de instelhoek de hoek tussen vleugel en stabilo.

Voorbeeld: stel je hoofdvleugel heeft 2° en je stabilo 0.5°, dan is je effective hoek dus 1.5°. Als je die hoek verkleinen moet dan maakt het dus niet uit of je je hoofdvleugel van 2°  naar 1.5°  zet, of je stabilo van 0.5°  naar 1° . Dit heeft alleen invloed op de stand van de romp in de lucht. Dat is een schoonheids \ smaak kwestie.

Waarom zo:

Verticaal naar beneden vliegen zonder motorvermogen betekend dat het zwaartepunt (voor-achter) en de stand van de motor geen invloed hebben op de baan die het toestel aflegt. Hierdoor test je puur en alleen de instelhoek.

Instelhoek kielvlak

Vanuit een normaalvlucht op grote hoogte loodrecht naar beneden sturen. Gas wegnemen, knuppels loslaten en afwachten.

Instelhoek Waarneming Oplossing
 

(A) – Vliegtuig hangt met rechter vleugel Rechts trimmen
Kielvlak corrigeren naar rechts
(B) – Vliegtuig hangt met linker vleugel Links trimmen
Kielvlak naar links corrigeren

Voorwaarden:

  • Zwaartepunt links-rechts OK

Waarom zo:

Door het loodrecht naar beneden vliegen zonder motorvermogen elimineer je de evt. foutieve zijstelling van de motor.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *