Motordomp

Bij het bepalen van de benodigde motordomp zijn twee methodes geschikt.

Methode 1

Horizontale normaalvlucht, vol gas, toestel getrimd voor horizontale normaalvlucht. Gas in één keer dicht. Kijk wat het toestel doet.

Zwaartepunt Waarneming Oplossing
(A) – Model daalt direct Motordomp vergroten
(B) – Model stijgt direct Motordomp verkleinen, mag desnoods omhoog wijzen

Waarom zo:

Deze methode heeft mijn voorkeur omdat het een zeer eenvoudige effectieve methode is. Je kan eigenlijk geen stuurfouten maken die het effect van de test beïnvloeden.

Methode 2

Vanuit een normaalvlucht optrekken naar loodrecht. dan afwachten wat er gebeurd.

Motordomp Waarneming Oplossing
   (A) – Vliegtuig neigt richting cockpit Motordomp vergroten
(B) – Vliegtuig neigt richting landingsgestel Motordomp verkleinen, mag desnoods omhoog wijzen

Voorwaarden:

  • Instel hoek hoofdvleugel-stabilo OK
  • Zwaartepunt voor-achter OK

Waarom zo:

Deze methode is wat vriendelijke en daardoor toegankelijker voor de meeste piloten. In een verticale vlucht kun je beter de inschatten wat het effect van de motor is, zowel door de ligging van het vliegtuig alsook omdat het toestel niet meer uit zichzelf glijd, de motor doe al het werk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *