Mode 1 & 2 combineren

Stickmode:

Wij vliegen met stickmode 1.

We kunnen je alleen maar lesgeven als je ook ook stickmode 1 gebruikt. (gas rechts).

Elevator is het hoogteroer.

Rudder is het richtingroer.

Ailleron is het rolroer.

En throttle is het gas.

Mode 1 en 2 combineren kan! door Jan Rezel
De fase waarin ik er achter kwam dat er diverse manieren bestonden om een computerzender in richten, namelijk Mode 1 tot en met Mode 4. “Mijn” mode bleek Mode 2 te zijn; vond ik prima want er veranderde voor mij niets. De lessen die ik vervolgens volgde bij de helischool in Oldeberkoop werden ook gegeven met Mode 2 en ik dacht nog steeds dat ik deed wat de rest van de wereld ook wel logisch zou vinden, namelijk gas links.
Na een aantal heli-lessen in Oldeberkoop en de aanschaf van een Graupner Electrotrainer vleugelvliegtuig wilde ik aansluiten bij een echte club om daar verder te gaan met heli’s en vleugelvliegtuigen. Ik had intussen al meerdere heli’s, auto’s, een boot en een tank, allemaal met gas links.
Via de Hobbybeurs in het FEC Leeuwarden kwam ik in contact met de Eagles in Hieslum. Dat was mooi dicht bij de deur! Snel ingeschreven als lid dus en kennismaken met de club. En toen kwam de klap!
Wat bleek namelijk: de instructeurs van de Eagles vlogen met Mode 1!. Er was geen Mode 2 instructeur en eigenlijk bleek in de wijde omtrek vrijwel niemand in clubverband te vliegen met Mode 2, heli noch fixed-wing. Dat was wel een koude douche, kan ik nu wel zeggen, want lessen was dus niet mogelijk. Een brevet leek daarmee een stip op de horizon te worden. Goede raad was duur. Omscholen naar Mode 1 was een optie, maar voor een persoon op jaren met enkel ervaring met Mode 2, zou dat een hele stijle leercurve worden.

Hoe nu verder?

asdf

Uiteindelijk bleek bij de Eagles één lid te zijn die ook Mode 2 gebruikte en bovendien de capaciteiten had om instructeur te zijn. Maar zo’n afhankelijkheid van één instructeur is voor beide partijen niet heel handig en er moest dus een andere oplossing komen. Toen ben ik op internet op speurtocht gegaan; uitgaande van de gedachte dat ik vast niet de enige zou zijn met dit probleem, meende ik dat er ergens wel een oplossing voor te vinden zou zijn.
En hoera! Inderdaad bleek op een Australische (!) site dat daar een man lid was geworden van een RC-vliegclub in precies dezelfde omstandigheden als ik: ervaring met Mode 2 en lid van een club met alleen Mode 1 instructeurs. Hij had bovendien hetzelfde merk computerzender als ik (Spektrum). Hij gaf aan dat navraag bij de fabrikant van Spektrum hem had geleerd dat het heel goed mogelijk is om met een trainerkabel twee Spektrum-zenders aan elkaar te koppelen, waarbij de zenders in verschillende Modes konden staan. Instructeur en leerling konden dus gewoon in hun eigen Mode vliegen. De voorwaarden die volgens Spektrum hierbij golden waren dat de “hoogste” zender de Master moest zijn en de “laagste” de Slave en dat het om zenders van hetzelfde fabricaat (in dit geval dus Spektrum) moest gaan.
Ik had op dat moment al een Spektrum DX8, een vrij geavanceerde 8-kanaals zender. Die DX8 bleek vrij eenvoudig om te bouwen te zijn van Mode 2 naar Mode 1. Dat moest dus de Master worden, die de clubinstructeurs konden gebruiken om mij les te geven.
Daarna heb ik er een Spektrum DX6i bij gekocht die voor mij kon dienen als leszender in Mode 2. De trainerkabel voor het verbinden van twee Spektrums is gewoon een kabeltje met twee mini-plugjes, bijv. een MP3-kabeltje. Bij voorkeur een mono-kabel, maar ik gebruik een stereokabel en dat gaat net zo goed.

asd

Intussen heb ik al een aantal sessies kunnen lessen met deze combinatie en dat gaat uitstekend. Jaring is tot nu toe de enige instructeur die deze combinatie heeft gebruikt, maar ook andere instructeurs hebben aangegeven mij te willen trainen. Er is in elk geval dus geen beletsel meer om door te gaan voor het brevet en daar verheug ik mij nu al op!
Of deze oplossing ook werkt voor andere merken zenders weet ik niet, maar mocht zich een leerling melden met bijvoorbeeld een Futaba in Mode 2 dan is het zeker de moeite waard om dat eens verder te onderzoeken.

Jan Rezel, Easterein.

“We zullen nu nooit weten wie er vliegt met de trainer kabel”

asdf

Geef een reactie