Bij het bepalen van de instelhoek wordt onderscheid gemaakt tussen de instelhoek van de hoofdvleugel en het stabiel en de instelhoek van het kielvlak.
Instelhoek hoofdvleugel-stabilo
Vanuit een normaalvlucht op grote hoogte loodrecht naar beneden sturen. Gas wegnemen, knuppels loslaten en afwachten.
Instelhoek | Waarneming | Oplossing |
---|---|---|
(A) – Vliegtuig neigt richting cockpit | Instelhoek verkleinen Down trimmen (tijdelijk) |
|
(B) – Vliegtuig neigt richting landingsgestel | Instelhoek vergroten Up trimmen (tijdelijk) |
In deze test is de instelhoek de hoek tussen vleugel en stabilo.
Voorbeeld: stel je hoofdvleugel heeft 2° en je stabilo 0.5°, dan is je effective hoek dus 1.5°. Als je die hoek verkleinen moet dan maakt het dus niet uit of je je hoofdvleugel van 2° naar 1.5° zet, of je stabilo van 0.5° naar 1° . Dit heeft alleen invloed op de stand van de romp in de lucht. Dat is een schoonheids \ smaak kwestie.
Waarom zo:
Verticaal naar beneden vliegen zonder motorvermogen betekend dat het zwaartepunt (voor-achter) en de stand van de motor geen invloed hebben op de baan die het toestel aflegt. Hierdoor test je puur en alleen de instelhoek.
Instelhoek kielvlak
Vanuit een normaalvlucht op grote hoogte loodrecht naar beneden sturen. Gas wegnemen, knuppels loslaten en afwachten.
Instelhoek | Waarneming | Oplossing |
---|---|---|
(A) – Vliegtuig hangt met rechter vleugel | Rechts trimmen Kielvlak corrigeren naar rechts |
|
(B) – Vliegtuig hangt met linker vleugel | Links trimmen Kielvlak naar links corrigeren |
Voorwaarden:
- Zwaartepunt links-rechts OK
Waarom zo:
Door het loodrecht naar beneden vliegen zonder motorvermogen elimineer je de evt. foutieve zijstelling van de motor.